Αφιέρωμα Ίμια


Πριν την κρίση

Πλάνο από την Δ.Ίμια. Διακρίνεται ο τσιμεντένιος
δείκτης της ΓΥΣ και στο βάθος η Ανατολική Ίμια
17 χρόνια μετά, η κρίση των Ιμίων παραμένει το γεγονός που καθορίζει τις Ελληνοτουρκικές σχέσεις και κυρίως την συμπεριφορά της χώρας μας έναντι των Τουρκικών διεκδικήσεων.  Διέλυσε στην πράξη τις πομφόλυγες περί ελληνοτουρκικής φιλίας και ανάγκασε την κυβέρνηση Σημίτη να υποστεί ένα ισχυρό σοκ. Απετέλεσε μια εθνική ήττα που έφερε στην επιφάνεια την  θεωρία των γκρίζων ζωνών, αλλά και το ξυπνητήρι που έθεσε τις Ελληνικές Ένοπλες Δυνάμεις σε τροχιά αντιμετώπισης της απειλής, με νέα μέσα σε στρατηγικό και τακτικό επίπεδο.

Στο αφιέρωμα αυτό, θα παραθέσουμε σε τρεις ξεχωριστές αναρτήσεις γνωστά και άγνωστα γεγονότα, με σχόλια και παραπομπές εκεί που κρίνεται απαραίτητο. Τόσο για αυτούς που τα έζησαν, ώστε να τα ξαναθυμηθούν, όσο και για εκείνους που δεν τα έζησαν ώστε να πάρουν μιαν ιδέα του τι εκτυλίχθηκε τότε.

1912: H Ιταλία καταλαμβάνει τα Δωδεκάνησα στα πλαίσια του ιταλοτουρκικού πολέμου για τη Λιβύη. Τον Οκτώβριο με το σύμφωνο ειρήνης η Τουρκία αναγνωρίζει την ιταλική κυριαρχία στη Λιβύη ενώ η Ιταλία δεσμεύεται να επιστρέψει στην Οθωμανική Αυτοκρατορία τα Δωδεκάνησα. Ο Βαλκανικός πόλεμος βρίσκει τα Δωδεκάνησα διπλωματικά-νομικά ως τούρκικη επαρχία υπό ιταλική κατοχή. Τους επόμενους μήνες το «Σεϊτάν Παπόρ» γράφει ένδοξες σελίδες ιστορίας και απελευθερώνονται τα νησιά του Αιγαίου πλην Δωδεκανήσου. Αγγλία και Γαλλία για στρατηγικούς λόγους δεν επιθυμούν την Ιταλική παρουσία εκεί αλλά η επιστροφή τους στη Τουρκία είναι προβληματική. Η Ιταλία τα κατέχει «προσωρινά» μέχρι τον Α΄ΠΠ που κατόπιν μυστικής συμφωνίας (1915) εγκαταλείπει τους συμμάχους της με αντάλλαγμα την Ήπειρο, Δωδεκάνησα και Μικρά Ασία. Το τέλος του Α΄ΠΠ Διαβάστε περισσότερα


Από το Figen Akat στην έξοδο του Στόλου

Το φορτηγό Figen Akat
Συνέχεια του πρώτου μέρους: Αφιέρωμα Ίμια : Πριν την κρίση

26/12/1995: Προσάραξη τις πρώτες πρωινές ώρες του τουρκικού φορτηγού πλοίου Figen Akat στην Ανατολική Ίμια. Όλη τη νύχτα προσπαθούν τούρκικες μηχανότρατες να το αποκολλήσουν χωρίς επιτυχία. Γίνεται επίσης προσπάθεια να αποκολληθεί με την μεταφορά φορτίου από την μια μεριά στην άλλη και πάλι ανεπιτυχώς.  Το πρωί το Λιμενικό Καλύμνου ενημερώνει το ΥΕΝ και ζητάει οδηγίες. Το ΥΕΝ απαντά ότι σύμφωνα με την Ελληνική νομοθεσία δικαίωμα ναυαγιαιρεσίας έχουν μόνο ρυμουλκά με ελληνική σημαία. Ο πλοίαρχος  ζητάει τούρκικο ρυμουλκό και αρνείται να ρυμουλκηθεί από ελληνικό.

26/12/1995: Τα Υπουργεία Εξωτερικών και Εμπορικής Ναυτιλίας αναθέτουν στον Έλληνα πρέσβη στην Άγκυρα, Δ.Νεζερίτη, να επικοινωνήσει και να διευθετήσει το θέμα με το τουρκικό ΥΠΕΞ.

27/12/1995: Το Τουρκικό ΥΠΕΞ δέχεται να χρησιμοποιηθούν τα ελληνικά ρυμουλκά για την αποκόλληση του Figen Akat. Διαβιβάζεται τηλεφωνικά από το Τουρκικό Υπουργείο Εξωτερικών προς την Ελληνική πρεσβεία στην Άγκυρα η εξής δήλωση: «ας το ρυμουλκήσει όποιος θέλει να το ρυμουλκήσει, αλλά πρέπει να ξανασυζητήσουμε το θέμα». Αυτή η στάση υπαγορευόταν από τον Τουρκικό ισχυρισμό ότι τα θαλάσσια σύνορα μεταξύ αυτής και της Ελλάδας δεν είχαν ποτέ προσδιοριστεί. Έτσι εξ αφορμής της αποκολλήσεως του FIGEN AKAT επανήλθε το θέμα αμφισβήτησης ελληνικών νησιών. Διαβάστε περισσότερα


Aφιέρωμα Ίμια: Τύμπανα πολέμου

Ατενίζοντας τα Ίμια από την Καλόλιμνο,
παρέα με ένα MG-3..
 Συνέχεια του δεύτερου μέρους: Από το Figen Akat στην έξοδο του Στόλου

30/1/1996

14:30 - Λόγω των βαθμιαία επιδεινούμενων άσχημων καιρικών συνθηκών τα μικρότερου εκτοπίσματος περιπολικά αποσύρθηκαν καθώς δεν μπορούσαν να επιχειρούν πλέον. Στη θαλάσσια περιοχή γύρω από τα Ίμια έχουν αναπτυχθεί σημαντικές ναυτικές δυνάμεις και των δύο χωρών. Οι ναυτικές αυτές μονάδες δεν έμελλε να διαφοροποιηθούν κατά τη διάρκεια των επόμενων κρίσιμων 18 ωρών.

14:56 - Το ΓΕΕΘΑ διατάζει την αύξηση της επιτήρησης και του ελέγχου των ελληνικών μικρονησίδων στο ανατολικό Αιγαίο μεταξύ των νήσων Σάμου και Κω.

15:20 - Το 5ο ΕΤΕΑ μεταφέρεται τελικώς στην Καλόλιμνο (προφανώς και στη βραχονησίδα Πίττα Δ-ΒΔ της Καλολίμνου) έπειτα από την παρέμβαση του Α/ΓΕΕΘΑ Λυμπέρη (βλ. σήμα 13:15). Αποστολή της ομάδας ήταν αφενός η αποτροπή αποβίβασης Τούρκων στη νησίδα και αφετέρου η επιτήρηση της ευρύτερης Διαβάστε περισσότερα...

Διαβάστε περισσότερα...
“Κι αν είναι κ’ έρθουνε χρόνια δίσεχτα, πέσουν καιροί οργισμένοι, κι όσα πουλιά μισέψουνε σκιασμένα, κι όσα δέντρα, για τίποτ’ άλλο δε φελάν παρά για μετερίζια, μη φοβηθείς το χαλασμό.

Φωτιά! Τσεκούρι! Τράβα!, ξεσπέρμεψέ το, χέρσωσε το περιβόλι, κόφτο, και χτίσε κάστρο απάνω του και ταμπουρώσου μέσα, για πάλεμα, για μάτωμα, για την καινούργια γέννα, π’ όλο την περιμένουμε κι όλο κινάει για νάρθει, κι’ όλο συντρίμμι χάνεται στο γύρισμα των κύκλων!..

Φτάνει μια ιδέα να στο πει, μια ιδέα να στο προστάξει,κορώνα ιδέα , ιδέα σπαθί, που θα είναι απάνου απ’ όλα!"

Κωστής Παλαμάς
«Όσοι το χάλκεον χέρι βαρύ του φόβου αισθάνονται,ζυγόν δουλείας ας έχωσι·

θέλει αρετήν και τόλμην η ελευθερία»


Α.Κάλβος
«Τι θα πει ραγιάς; Ραγιάς είναι εκείνος που τρέμει από τον φόβο τον Τούρκο, που είναι σκλάβος του φόβου του, που θέλει να ζήσει όπως και να είναι. Που κάνει τον ψόφιο κοριό για να μην τον πατήσει κάποιος. Την ραγιαδοσύνη του την ονομάζει αναγκαία φρονιμάδα».

Ίωνας Δραγούμης

  © Free Blogger Templates Columnus by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP